zobacz: przerywnik.pl autogielda.pl e.autogielda.pl
Sobota, 20 Kwietnia 2024, Imieniny obchodzą: Agnieszka, Teodor, Czesław
Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: VW TIGUAN SUV cena: 154 900,00 PLN, miejscowość: Wrocław, data: 2024-04-20, ...szczegóły
GALERIA
NAPISZ DO ODJAZD-u
Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
NAJNOWSZE
Kto płaci najmniej za OC w grudniu 2017 r.? (21-12-2017)
Jeśli masz wolne 100.000 Euro i lubisz się ścigać, to auto dla Ciebie (20-12-2016)
Nowy Przedłużony Volkswagen Tiguan Allspace (20-12-2016)
Mitsubishi Outlander PHEV – hybrydowe auto dla przedsiębiorców dbających o ekologię (20-12-2016)
DOSTAWCZAK NA PRĄD Z PRZYZWOITYM ZASIĘGIEM? CZEMU NIE (16-12-2016)
Nowe RENAULT ZOE (13-12-2016)
Na podstawie mat. prasowych Volkswagen Group Polska Marek Leśny
Zużycie paliwa
Volkswagen XL1 ze zużyciem paliwa wynoszącym 0,9 l/100 km jest najoszczędniejszym seryjnie produkowanym samochodem świata. Dzięki systemowi hybrydy plug-in to 2-osobowe auto może pokonać nawet 50 kilometrów tylko na prąd, czyli bez emisji substancji szkodliwych. Pod względem konstrukcji XL1 realizuje w 100 proc. zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość samochodu 1.153 mm). Dlatego temu efektywnemu Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/ 8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h. W trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra Volkswagen zużywa poniżej 0,1 kWh.
Efektywność i przyjemność jazdy
Supernowoczesna, lekka konstrukcja, perfekcyjna aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z 2-cylindrowego silnika TDI (35 kW / 48 KM), silnika elektrycznego (20 kW / 27 KM), 7-biegowej przekładni 2-sprzęgłowej (DSG) i baterii litowo-jonowej (pojemność 5,5 kWh) sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje tylko 21 g/km CO2. Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h (ograniczoną elektronicznie) XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w zaledwie 12,7 sekundy.
Trzeci stopień ewolucji
Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Obecny Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, prof. dr Ferdinand PiĂŤch na początku wieku sformułował wizjonerski cel, zakładający doprowadzenie do produkcji seryjnej pełnowartościowego, nadającego się do codziennej eksploatacji samochodu zużywającego jeden litra paliwa. Wraz z 2-osobowym XL1 wizja ta stała się rzeczywistością. Mimo nadzwyczajnej efektywności XL1, udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku, ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z lekkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.
Krótszy niż Polo, niższy niż Porsche Cayman
XL1 ma długość 3.888 mm, szerokość 1.665 mm i wysokość tylko 1.153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych, są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny Polo ma podobną długość (3.972 mm) i szerokość (1.682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1.453 mm). Nawet rasowy samochód sportowy, jak aktualny Porsche Cayman, jest o 141 milimetrów wyższy (1.294 mm). Odpowiednio spektakularny jest też wygląd XL1 - to samochód jutra budowany dzisiaj.
Dominują CFK i aluminium
Przyszłościowe są nie tylko zastosowane technologie, lecz także fakt, że Volkswagen buduje XL1 w przeważającej części z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK). Z tworzywa tego wykonany jest monocoque z lekko przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera oraz wszystkie części dołączane do karoserii, a także elementy funkcyjne, takie jak stabilizatory. Volkswagen preferuje elementy z CFK produkowane metodą RTM (Resin-Transfer-Moulding). Gęstość materiału, względnie ciężar właściwy wynosi tylko około 20 procent porównywalnego nadwozia stalowego. Jednocześnie części z CFK wykazują sztywność i obciążalność nie ustępującą w niczym porównywalnym częściom ze stali lub aluminium, a elementy stanowiące powłokę zewnętrzną XL1 mają grubość zaledwie 1,2 mm.
Manufaktura w OsnabrĂźck
XL1 jest produkowany przez Volkswagen OsnabrĂźck GmbH. W byłych zakładach Karmanna, około 1800 pracowników produkuje obecnie między innymi Golfa Cabriolet i nowego Porsche Boxster. Specjaliści z OsnabrĂźck przy wytwarzanym w małej serii XL1 nie pracują jednak tak samo, jak przy samochodach wielkoseryjnych, lecz raczej jak w tradycyjnej manufakturze. Tak jak przy pojazdach z produkcji wielkoseryjnej, na przykład Golfie Cabriolet, także w przypadku XL1 wiele komponentów, jak monocoque, silniki, osie czy akumulatory, są dostarczane z innych zakładów i przez poddostawców. Jednocześnie produkcja XL1 w OsnabrĂźck jest w najwyższym stopniu innowacyjna i niespotykana w tej formie w żadnych innych zakładach. Z licznych, zastosowanych przy XL1 innowacji będą w przyszłości korzystać także inne marki koncernu.
SZUKAJ
OGŁOSZENIA
Redakcja: raklama@autogielda.pl
Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA