zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Czwartek, 25 Kwietnia 2024, Imieniny obchodzą: Marek, Jarosław, Wasyl

ds

Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: VW TOURAN cena: 22 499,00 PLN, miejscowość: Piaseczno, data: 2024-04-25, ...szczegóły

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

  Zdj. VW Volkswagen Touran, mat. prasowy

Zdj. VW Volkswagen Touran, mat. prasowy

Nowy Volkswagen Touran

Na podstawie mat. prasowego Volkswagen Group Polska oprac. Mariusz Majski


Volkswagen pokazał na targach motoryzacyjnych w Genewie nowy model Tourana. Auto sprzedało się dotąd w Europie, Azji i Afryce w imponującej liczbie 1,9 miliona egzemplarzy

Dłuższy i lżejszy

Touran, zajmujący w ofercie pozycję pomiędzy Caddy a Sharanem, w swojej najnowszej wersji ma nadwozie o długości 4527 mm, co oznacza wzrost o 130 mm w stosunku do poprzednika. Nowy Touran to pierwszy van skonstruowany w oparciu o stworzoną przez Volkswagena modułową platformę MQB. Dzięki platformie MQB długość auta wzrosła wraz ze zwiększeniem rozstawu osi, który liczy 2791 mm i jest większy o 113 mm od rozstawu osi poprzedniego modelu. Większy rozstaw osi sprawił, że powiększyła się kabina pasażerska. Długość kabiny Tourana wzrosła o 63 mm do 1779 mm.

Nadwozie nowego Tourana ma szerokość 1814 mm (wzrost o 41 mm, bez lusterek zewnętrznych), wysokość 1628 mm (mniej o 6 mm, bez relingów). Wzrost długości i szerokości oraz zmniejszenie wysokości auta sprawiły, że jego proporcje znacznie zyskały na dynamice.

Auto ma również pojemniejsze wnętrze. Na przykład bagażnik w wersji 5-miejscowej stał się pojemniejszy o 48 litrów. Jeśli wykorzystać bagażnik pięciomiejscowego Tourana od oparć tylnych foteli po dach, do dyspozycji będzie pojemność 1040 litrów.

Masa auta, mimo dłuższego nadwozia, zmniejszyła się o 62 kg. Uzyskano to dzięki innowacyjnym technologiom wykorzystującym lekkie materiały, stosowanym w konstrukcji silników oraz nadwozia. Dzięki dobrej aerodynamice oraz mniejszej masie udało się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza Cx do wartości 0,296.



Większa dynamika i lepsza zwrotność

Zwrotność i dynamikę Touranowi z roku 2015 zapewniają z kolei nowe lub udoskonalone mocniejsze silniki z doładowaniem. Trzy jednostki benzynowe (81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 132 kW/180 KM) oraz trzy diesle (81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 140 kW/190 KM) są do 19% oszczędniejsze. Najtańszy model z dieslem - Touran 1.6 TDI o mocy 110 KM z 7-biegową przekładnią DSG - zużywa jedynie 4,1 l/100 km, co 7-miejscowy van jest wynikiem imponującym. Najoszczędniejszy model z silnikiem benzynowym to 150-konny Touran 1.4 TSI, zużywający średnio 5,4 l/100 km z opcjonalną 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się systemy Start-Stop oraz odzyskiwania energii.

Za wyjątkiem podstawowej jednostki TSI (1.2 o mocy 81 kW/110 KM) wszystkie silniki mogą współpracować z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG). W wypadku mocniejszych silników benzynowych i Diesla przekładnia DSG należy nawet do wyposażenia seryjnego.

Wszystkie silniki mają cztery cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa oraz doładowanie, wszystkie spełniają też normę emisji spalin Euro 6.

Szczegóły dotyczące silników:

1.2 TSI o mocy 81 kW/110 KM. Podstawowa jednostka 1.2 TSI, uzyskująca moc 81 kW/110 KM ma w nowym Touranie o 5 KM więcej niż odpowiedni silnik w poprzednim modelu. Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology jest wyposażany w 6-biegową przekładnię mechaniczną.

1.4 TSI o mocy 110 kW/150 KM. Kolejny stopień w hierarchii silników nowego Tourana stanowi silnik 1.4 TSI osiągający moc 110 kW/ 150 KM, czyli o 10 KM większą niż w poprzednim modelu. Jako opcja w Touranie 1.4 TSI BlueMotion Technology do dyspozycji jest 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa. Wyposażone w nią auto z tym silnikiem zużywa tylko 5,4 l/100 km*.

1.8 TSI o mocy 132 kW/180 KM. Najmocniejszy silnik benzynowy pod maską nowego Tourana to 1,8-litrowy TSI generujący 132 kW/180 KM - o 10 KM więcej niż poprzednio. Auta z tym sinikiem są seryjnie wyposażane w automatyczną 7-biegową przekładnię DSG.

1.6 TDI o mocy 81 kW/110 KM. Tak jak w wypadku jednostek benzynowych, także podstawowy silnik wysokoprężny uzyskuje moc 81 kW/110 KM. Mocniejszy o 5 KM od poprzednika Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology również może być, za dopłatą, wyposażony w 7-biegową przekładnię DSG. W tym wypadku średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 l/100 km*.

2.0 TDI o mocy 110 kW/150 KM. Osiągający moc 110 kW/150 KM 2-litrowy silnik TDI montowany w Touranie 2.0 TDI BlueMotion Technology ma dwa wałki wyrównoważające, dzięki którym pracuje niemal nie generując drgań. Nowy silnik wyróżnia się o 10 KM większą mocą niż jego poprzednik. Zamiast mechanicznej skrzyni biegów do Tourana z tą jednostką napędową można zamówić 6-biegową przekładnię DSG.

2.0 TDI o mocy 140 kW/190 KM. Najmocniejszy silnik Tourana - także wyposażony w dwa wałki wyrównoważające - w podobnej wersji jest stosowany m.in. w sportowym Golfie GTD. W Touranie uzyskuje moc 140 kW/190 KM; seryjnie współpracuje z 6-biegową przekładnią DSG.



Stylistyka

Autu nie można odmówić wyrazistej stylistyki. Dzięki długim bocznym szybom i precyzyjnie poprowadzonym liniom nadwozia znacznie zyskał na lekkości i na sportowym wdzięku. Dzięki zwiększonej długości i większemu rozstawowi osi samochód wydaje się potężniejszy. Powierzchnie nadwozia zyskały nowoczesny wyraz dzięki ukształtowaniu ich w sposób powodujący powstawanie refleksów świetlnych oraz dzięki uporządkowaniu ich wzdłuż precyzyjnie poprowadzonych linii poziomych.

Szczególnie sportowy wygląd zyskał Touran w nowych wersjach wyposażeniowych R-Line. Pakiet „Exterieur” zawiera, między innymi, charakterystyczne zderzaki. Wnętrzu specyficzny wygląd nadają elementy pakietu „Interieur” z serii R, m.in. specjalna tapicerka foteli.



Nadwozie

- Przód. Dzięki niektórym detalom przód nadwozia ma bardzo indywidualny charakter. Jego elementy uszeregowano w porządku poziomym, co pozwoliło podzielić przód na mniejsze przestrzenie, a jednocześnie sprawiło, że wydaje się on szerszy. Na przykład, szczebelki osłony chłodnicy sięgają aż do reflektorów i tworzą jeden zgrabny element. Same reflektory, w porównaniu z tymi z poprzedniego modelu, są znacznie węższe i bardziej trójwymiarowe; poza tym - ponieważ zachodzą na boki auta - sprawiają, że przód i boki tworzą harmonijną całość.

Z przodu znajduje się wąski wlot powietrza chłodzącego, którego stylistyczna rola polega na podkreśleniu szerokości auta i spotęgowaniu wrażenia nisko położonego środka ciężkości.

- Sylwetka. Szerokie nadkola i poziome elementy stylistyczne dodają bokom nadwozia dynamiki. W porównaniu z poprzednikiem w oczy rzucają się węższe szyby. Sięgają one od przedniego słupka dachowego daleko ku tyłowi aż do słupka D. Zmienione proporcje powierzchni przeszklonych, ich bardziej charakterystyczny kształt wokół słupków A i D, a także połyskujące słupki B i C (ten drugi jest węższy) nadają samochodowi bardziej elegancki wygląd. Wrażenie to pogłębia dodanie chromowanych listew wokół okien (od wyposażenia „Comfortline”, seryjne w „Highline”). Równo z dolną krawędzią bocznych szyb przebiega przetłoczenie blach zaczynające się nad przednim nadkolem, a kończące na wysokości słupka D - sprawia ono, że samochód wydaje się długi. Innym rzucającym się w oczy elementem stylistycznym jest przetłoczenie nadwozia ze starannie wkomponowanymi klamkami. Widziane z boku sprawia wrażenie, jakby tworzyło z klamkami jeden poziomy pas. Samo przetłoczenie jest typowym elementem stylistycznym samochodów Volkswagena, dzieli ono wizualnie powierzchnię boków nadwozia. W Touranie przetłoczenie to zaczyna się na wysokości pierwszego słupka dachowego, będąc jakby przedłużeniem linii wyznaczanej przez zachodzący na boki reflektor i kończy dopiero przy tylnej lampie. Elementem charakterystycznym dla marki jest także ostatni słupek dachowy, który w nowym Touranie jest szerszy i ma bardziej dynamiczny kształt. Skierowana mocno ku górze dolna krawędź tylnego bocznego okna oraz elegancko opadający dach sprawiają, że słupek D jest znacznie niższy, a sylwetka auta wydaje się dzięki niemu lżejsza. Nie mniej ważne dla spójnego wyglądu Tourana jest przetłoczenie drzwi nad progiem, które tworzy stabilną bazę dla całej konstrukcji stylistycznej, wzmacniając wrażenie solidności auta.

- Tył. Przetłoczenie poprowadzone wokół karoserii sprawia, że także tył nadwozia harmonizuje z całą sylwetką auta. Przetłoczenie to przedłużono z tyłu umieszczając na nim znak Volkswagena, łączy się ono harmonijnie z lampami (opcjonalnie wyposażonymi w diody LED). Wgłębienie w kształcie trapezu przeznaczone na tablicę rejestracyjną i zachodzące daleko na boki tylne lampy podkreślają szerokość bryły auta i nadają jego tylnej części miły dla oka wygląd. Wąskie tylne światła płynnie wpisują się swoim kształtem w stylistykę poziomych powierzchni, na jakie podzielono także tył Tourana. Światła rozbłyskujące pod kloszami tylnych lamp układają się w kształt charakterystyczny dla modeli tego segmentu. Znajdujące się nisko i zachodzące na boki reflektory sprawiają, że środek ciężkości samochodu wydaje się znajdować niżej. Z kompozycyjnego punktu widzenia całości tylnej partii nadwozia dopełnia element utrzymany w czerni i stylizowany na dyfuzor.

- Wnętrze. Styliści Vokswagena zaprojektowali nowe, bardzo eleganckie wnętrze.Udało się im zmniejszyć masę własną auta, dzięki nowo opracowanemu systemowi Fold-Flat. Znacznie lżejsze są m.in. fotele w drugim rzędzie, które po złożeniu całkowicie chowają się w podłodze tworząc równą powierzchnię. Touran okazuje się bardzo przestronny w środku - nawet gdy podróżuje w nim pięciu pasażerów.

Zmodyfikowano przy tym każdy element wnętrza poprzedniego modelu. Ponadto, jeszcze bardziej wzrosły jakość wykonania i ergonomia. Kluczową rolę pełni tu system składanych foteli Fold-Flat. Dzięki niemu pięć pojedynczych foteli usytuowanych w drugim i w trzecim rzędzie oraz oparcie fotela kierowcy (od wersji „Comfortline”) w ciągu kilku sekund można złożyć tak, że utworzą równą powierzchnię. Aby wykorzystać maksymalną pojemność przedziału bagażowego, wynoszącą do 1857 litrów (mierzone po sufit, do oparć przednich foteli w 7-miejscowej wersji auta), wystarczy złożyć oparcia trzech foteli w drugim rzędzie i dwóch w trzecim (pociągając za uchwyt) i całe fotele umieścić na płasko w podłodze. Tak złożone utworzą równą powierzchnię. Foteli nigdy więc nie trzeba wymontowywać z auta - wystarczy je złożyć, by nie zajmowały cennego miejsca. Fotele drugiego rzędu można wygodnie złożyć stojąc z boku, do tych w trzecim rzędzie da się swobodnie sięgnąć od strony bagażnika.

- Tablica rozdzielcza, wskaźniki, obsługa. Nowy kształt tablicy rozdzielczej podporządkowano potrzebom kierowcy w jeszcze większym stopniu niż w poprzednim modelu. Jej górną część wykonano z miękkich materiałów, znajduje się w niej zamykany schowek. Pośrodku umieszczono otwory nawiewu otoczone chromowaną obwódką (ponad konsolą środkową) oraz włącznik świateł awaryjnych. Pod nimi znajduje się ozdobny element obejmujący niczym skrzydło całą szerokość tablicy. Po stronie pasażera w tym ozdobnym elemencie znajduje się zamykany schowek. Zależnie od wyposażenia może się w nim dodatkowo znajdować wejście USB i inne porty. W centralnym punkcie „skrzydlatego” elementu ozdobnego umieszczono sprzęt multimedialny otoczony błyszczącą czarną ramką, a pod nim sterowanie klimatyzacją i panel przycisków (aktywuje się nimi m.in. system Start-Stop, dokonuje wyboru profilu jazdy, uruchamia otwieranie lub zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika albo włącza system Park Assist). W miejscu pracy kierowcy zarówno stylistycznie, jak i pod względem ergonomii dominuje konsola środkowa. Z przodu przed dźwignią zmiany biegów znajduje się na niej schowek, w którym (w opcji) może być umieszczony boks - odłożony do niego smartfon połączy się z zewnętrzną anteną samochodu. Inne schowki są m.in. po lewej stronie koło wskaźników (stylizowanych na sportowe, umieszczonych w głębokich tubach) oraz pod tablicą rozdzielczą po stronie pasażera (na tablet). W skład wyposażenia „Highline” wchodzi seryjne dyskretne oświetlenie wnętrza, które po raz pierwszy zastosowano nie tylko w drzwiach i w przestrzeni wokół nóg pasażerów, lecz także (w postaci świetlnych linii) po bokach bardzo dużego rozsuwanego panoramicznego dachu (dostępny jako opcja, ma powierzchnię 1,34 m2 zamiast 1,15 m2); zasunięta roleta przeciwsłoneczna także jest pośrednio oświetlona.

- Pierwszy rząd foteli (dla kierowcy i pasażera). W nowym Touranie fotele kierowcy i pasażera znajdują się 625 mm nad nawierzchnią drogi. Dla porównania: w Golfie GTI odległość ta wynosi 496 mm. Typowo dla Volkswagena obydwa modele, mimo że tak różne, zapewniają perfekcyjną ergonomię. Elektrycznie regulowane fotele nowego vana (dostępne jako opcja) pozwalają przyjąć odpowiednią, wyprostowaną pozycję. W porównaniu z poprzednim modelem koło kierownicy (w opcji - ogrzewane) osadzono bardziej pionowo, podobnie jak w autach sportowych. Oprócz schowków w tablicy rozdzielczej kierowca i pasażer mają do dyspozycji dwa uchwyty na napoje w konsoli środkowej, duży schowek w podłokietniku między fotelami oraz obszerne kieszenie i szuflady pod fotelami. Od wersji wyposażenia „Comfortline”, Touran ma ponadto składane stoliki w oparciach przednich foteli.

- Drugi rząd foteli (trzy pojedyncze fotele). Większy rozstaw osi nowego Tourana wpłynął pozytywnie na komfort podróżowania pasażerów zasiadających w drugim rzędzie, ponieważ zakres regulacji foteli wzrósł o 40 mm. W sumie, trzy znajdujące się tam fotele można przesuwać w kierunku przód/tył o 200 mm. Regulować można ponadto pochylenie oparć (trzy pozycje). Gdy w fotelach tych zasiadają pasażerowie, kierowca dzięki odpowiedniemu wskaźnikowi otrzymuje informację, czy każdy z nich zapiął pas bezpieczeństwa. Poza tym, po raz pierwszy w Touranie jest dostępna funkcja podgrzewania foteli drugiego rzędu oraz trzystrefowa automatyczna klimatyzacja (opcjonalny Pure Air Climatronic). Nowością jest ponadto podłokietnik będący częścią środkowego fotela, a służący pasażerom podróżującym na skrajnych siedziskach. Przed zbyt dużym nasłonecznieniem chronią dwie (opcjonalne) rolety w oknach drzwiowych - ważny element wyposażenia, gdy na pokładzie auta znajdują się dzieci. Dzięki nowemu systemowi składania foteli (Fold-Flat) wzrosły funkcjonalność oraz ilość miejsca nad głowami pasażerów (o 6 mm). Szerokość wnętrza przy drugim rzędzie foteli mierzona na wysokości siedzisk wynosi 1518 mm. Ta wartość gwarantuje, że w przeciwieństwie do wielu innych vanów, w Touranie da się zamontować obok siebie trzy foteliki dla dzieci. Trzy fotele w drugim rzędzie (oraz dwa fotele w trzecim) są w tym celu wyposażone w mocowania Isofix, włącznie z uchwytami Top Tether.

- Trzeci rząd foteli (dwa fotele). W trzecim rzędzie znajdują się dwa kolejne fotele. Także tutaj wzrosła przestrzeń wokół kolan pasażerów (o 54 mm). Usprawniono ponadto zajmowanie miejsc z tyłu, wyposażając fotele z drugiego rzędu w funkcję Easy-Entry, dzięki której można je przesunąć w przód. Zwiększyła się też (o 13 mm) przestrzeń nad głowami podróżnych.

- Bagażnik. Wszystkie fotele z tyłu oraz oparcie fotela pasażera z przodu (od wersji wyposażenia „Comfortline”) można złożyć tak, że utworzą równą podłogę. Tak jak wcześniej zostało powiedziane, jeśli wykorzystać bagażnik pięciomiejscowego Tourana od oparć tylnych foteli po dach , do dyspozycji będzie pojemność 1040 litrów. W tym wariancie za oparciami tylnych foteli może być rozpięta siatka zabezpieczająca. Gdy umieścić ją za fotelami kierowcy i pasażera, pojemność przedziału bagażowego wzrośnie do 1980 l. Te same wartości dla siedmiomiejscowego Tourana wynoszą odpowiednio 917 i 1857 litrów. Od wersji „Comfortline” 5-miejscowy Touran jest wyposażany seryjnie w podwójną podłogę bagażnika. W ramach dodatkowego wyposażenia do 5- i 7-miejscowego Tourana jest ponadto dostępny system mocowania bagażu. Składa się on z zestawu szyn, między którymi rozpięto przesuwaną siatkę przytrzymującą drobniejsze bagaże.



Najnowsza technika w służbie bezpieczeństwa i komfortu

Touran, wyposażony w napęd na przednią oś, jest bardzo bezpieczny. Zawdzięcza to karoserii pochłaniającej w zaprogramowany sposób skutki zderzeń, wykonanej z najmocniejszych gatunków stali (statyczna sztywność nadwozia wzrosła o około 25%), nawet 9 poduszkom powietrznym, niezależnemu zawieszeniu o neutralnej charakterystyce prowadzenia i niespotykanej w tej klasie aut liczbie systemów asystujących. Do nowych systemów oferowanych w Touranie należą seryjne:

1. System automatycznego hamowania po kolizji

System ten działa w sytuacjach, gdy dochodzi do zderzeń kilku pojazdów. Powoduje on wyhamowywanie samochodu, który uległ już zderzeniu tak, by zmniejszyć pozostałą energię kinetyczną. Działanie tego systemu rozpoczyna się po rozpoznaniu pierwszej kolizji przez czujniki poduszek powietrznych. Kierowca może w każdej chwili wpłynąć na jego działanie - jeśli np. doda gazu, system wyłączy się. Jego dezaktywacja nastąpi także, gdy kierowca naciśnie na hamulec tak mocno, że wystąpi opóźnienie większe niż to inicjowane przez system antykolizyjny. System ten potrafi przyhamować samochód do prędkości 10 km/h - jest ona potrzebna po to, by skierować auto w bezpieczne miejsce.

2. ACC, system automatycznego utrzymywania odległości od poprzedzającego auta

System ten korzysta z radarowego czujnika umieszczonego z przodu nadwozia. Kierowca może zaprogramować żądaną prędkość samochodu w przedziale od 30 do 160 km/h. ACC działa w modelach z mechaniczną skrzynią biegów oraz z dwusprzęgłową przekładnią DSG. W każdym Touranie z DSG system ACC potrafi łagodnie spowolnić jazdę i zatrzymać samochód, gdy pojazd jadący z przodu zatrzymuje się. Jeśli kierowca tak zdecyduje, ACC w autach z DSG może spowodować automatyczne ruszenie pojazdu w dalszą drogę. ACC utrzymuje zadaną prędkość oraz zaprogramowaną odległość od poprzedzającego auta i, stosownie do potrzeb, powoduje automatyczne hamowanie lub przyspieszanie samochodu, gdy porusza się on w ruchu drogowym. Czułość działania systemu można regulować poprzez wybranie odpowiedniego dystansu od poprzedzającego pojazdu

3. Front Assist, system z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.

Front Assist ostrzega oraz automatycznie przyhamowuje samochód w razie zagrożenia kolizją. Częścią tego systemu jest funkcja hamowania w mieście. Front Assist działa też przy większych prędkościach i ostrzega przed zbyt dużym zbliżeniem się do pojazdu poprzedzającego i przed niebezpieczeństwem najechania na ten pojazd. Jeśli okaże się to konieczne, automatycznie zmniejszy prędkości samochodu. Z kolei system awaryjnego hamowania (City) spełnia to samo zadanie w mieście, przy mniejszych prędkościach.

4. Side Assist, aktywny system ochrony pasażerów

Side Assist to system z funkcją rozpoznawania pojazdów nadjeżdżających z boku. Side Assist przyczynia się do uniknięcia ciężkich wypadków w dwóch sytuacjach.

Po pierwsze - na autostradzie, ponieważ rozpoznaje szybko oraz powoli wyprzedzające samochody, które znajdują się w martwym polu lusterek. System informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie ostrzegawczej diody w obudowie zewnętrznego lusterka. Dzięki temu zmiana pasa w celu wyprzedzenia innych staje się bezpieczniejsza. Jeśli oprócz Side Assist na pokładzie jest system wykorzystujący kamerę Lane Assist, ostrzeżenie pojawia się także podczas skrętu kierownicy w stronę, z której grozi niebezpieczeństwo (nawet gdy kierunkowskaz nie został włączony). Gdy auto zacznie zmieniać pas ruchu kierownica będzie sama „odkręcać się” w bezpieczną stronę.

Drugi przypadek zastosowania Side Assist - podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych usytuowanych prostopadle do jezdni czujnik wykorzystujący radar rozpoznaje pojazdy, które nadjeżdżają z boku. Jeśli wystąpi zagrożenie kolizją, najpierw pojawi się graficzne ostrzeżenie, a potem akustyczne. Jeżeli kierowca nie zareaguje i kolizja stanie się bardzo prawdopodobna, system uruchomi automatycznie hamowanie pojazdu.

5. Trailer Assist , ułatwiający manewrowanie z przyczepą

Jest to system dostępny w vanie po raz pierwszy. Volkswagen wprowadza do sprzedaży Tourana z systemem asystującym, dzięki któremu manewrowanie autem ciągnącym przyczepę okazuje się wyjątkowo łatwe. Aby tyłem wjechać autem z przyczepą na oznaczone stanowisko, kierowca zatrzymuje pojazd w dogodnym miejscu i załącza wsteczny bieg. Przyciskiem uruchamia system. Na ekranie komputera pojawia się grafika przedstawiająca kąt pod jakim stoi pojazd oraz kąt pod jakim auto powinno wjechać w wyznaczone miejsce. Obraz powstaje na podstawie algorytmów wykorzystujących informacje pochodzące z kamery umieszczonej z tyłu. Kamera obserwuje kąt ustawienia przyczepy, na jego podstawie są dokonywane obliczenia. Za pomocą przełącznika służącego do regulacji lusterek, który działa jak dżojstik, kierowca może płynnie wybrać żądany kierunek jazdy samochodu z przyczepą. Kierownica będzie obracała się sama, według schematu zaprogramowanego przez kierowcę, on zaś operuje jedynie pedałami gazu i hamulca. Skierowanie Tourana we właściwym kierunku jest możliwe dzięki automatycznej pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.

6. Pre Crash, aktywny system ochrony pasażerów

Gdy aktywny system ochrony pasażerów stwierdzi prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku - np. po zainicjowaniu pełnego hamowania przez asystenta hamowania - automatycznie powoduje wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, aby poduszki powietrzne i pasy mogły zadziałać w pełni efektywnie. Jeśli autu grozi gwałtowna utrata stabilności, np. mocny nad- lub podsterowny poślizg z ingerencją układu ESC, dodatkowo zamykane są boczne szyby (zostaje tylko wąska szczelina) oraz panoramiczny dach. Gdy szyby i okno dachowe są niemal całkowicie zamknięte, poduszki czołowe i boczne mogą zadziałać skuteczniej.

7. Easy Open, system automatycznego otwierania bagażnika

Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczny system zamykania i uruchamiania auta - Keyless Access - wystarczy, aby kierowca wykonał określony ruch stopą pod tylnym zderzakiem, a pokrywa bagażnika automatycznie się odblokuje i uniesie w górę. System Easy Open, korzysta z czujnika zbliżeniowego. Jest on umieszczony w zderzaku i reaguje na ruch nogą wykonany przez człowieka.

8. Wybór trybu jazdy

Kierowca Tourana może wybierać spośród czterech, a w wersjach z adaptacyjnym zawieszeniem DCC - spośród pięciu trybów jazdy: „Eco”, „Sport”, „Normal”, „Individual” oraz, w połączeniu z DCC, „Comfort”. W trybie „Eco” system sterowania silnikiem, klimatyzacja i pozostałe urządzenia działają w sposób pozwalający oszczędzać paliwo. Poza tym, w pojazdach ze skrzynią DSG w trybie „Eco” można skorzystać z funkcji tzw. żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu (np. zjeżdżając ze wzniesienia) nastąpi rozsprzęglenie jednostki napędowej i skrzyni biegów, i silnik rozpocznie pracę na biegu jałowym. Dzięki temu można w najlepszy sposób wykorzystać energię kinetyczną samochodu. W trybie „Sport” z kolei zwiększa się m.in. sztywność pracy amortyzatorów (przez to zmniejszają się wychylenia nadwozia), wyostrzają się reakcje silnika, a moment przełączania biegów przez przekładnię DSG zmienia się tak, aby jazda był bardziej dynamiczna (zmiana przełożenia na wyższe następuje przy wyższych prędkościach obrotowych silnika).

9. Elektryczny hamulec postojowy.

Zamiast dźwigni hamulca ręcznego, jak w poprzednim modelu, w nowym Touranie zastosowano włącznik hamulca umieszczony na konsoli środkowej. Elektryczny hamulec ma wiele zalet - ponieważ zbędna jest dźwignia, zyskuje się miejsce na konsoli środkowej, poza tym podczas ruszania autem hamulec jest zwalniany automatycznie, co ułatwia ruszanie na wzniesieniu. Ponadto funkcja Auto Hold zapobiega niezamierzonemu toczeniu się samochodu po wyłączeniu silnika

10. Wydajne reflektory z diodami LED.

Jeśli idzie o światła LED, to wybierać można pośród dwóch wersji. W podstawowej światła mijania i drogowe są wytwarzane przez diody; a reflektory te można wzbogacić o regulację zasięgu (Light Assist). Reflektory w droższych wersjach dysponują ponadto funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów, LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz (w opcji) dynamiczną regulacją zasięgu (Dynamic Light Assist).



Modułowy system multimedialny

Volkswagen gruntownie zmodernizował pokładowe systemy informacji i rozrywki. Pięć systemów radiowych i radiowo-nawigacyjnych należy do drugiej generacji modułowej platformy Infotainment (MIB) - wszystkie mają ekrany dotykowe

(o przekątnej od 5 do 8 cali). Do wyboru są systemy „Composition Touch” i „Composition Colour” z ekranami 5-calowymi, „Composition Media” i „Discover Media” mające ekrany 6,5-calowe (wyposażone również w nawigację) oraz 8-calowy system radiowo-nawigacyjny „Discover Pro”. Każdy z nich ma wbudowane radio cyfrowe DAB+. Ponadto, trzy najdroższe urządzenia można zamówić z systemem nagłośnienia „Dynaudio”. Do tej trójki Volkswagen zaoferuje jako nowość system „App Connect”, a dzięki niemu aplikacje „Car Play” (Apple) oraz „Android Auto” (Google.

Po raz pierwszy wprowadzono do sprzedaży Tourana wyposażonego w „MirrorLink”. Dzięki temu systemowi na ekranie pokładowego urządzenia multimedialnego mogą być wyświetlane aplikacje ze smartfona. Producentem „MirrorLink” jest konsorcjum przemysłowe, w którego skład wchodzą producenci samochodów i smartfonów (wśród tych ostatnich są m.in. Samsung, HTC, Sony i LG). „MirrorLink” jest także dostępny w innych Volkswagenach, to jest w Polo, Golfie, Golfie Sportsvanie oraz w Passacie. Poza tym - i to jest największą nowością - w chwili wprowadzenia na rynek nowego Tourana Volkswagen poszerzy jego wyposażenie o platformy „CarPlay” i „Android Auto”. Podobnie jak „MirrorLink”, umożliwiają one graficzne odwzorowanie oraz obsługę aplikacji za pomocą dotykowego ekranu w samochodzie. Systemy „Car Play”, „Android Auto” i „MirrorLink” Volkswagen zebrał pod wspólną nazwą „App Connect”. Dzięki nim nowy Touran zapewnia pełną kompatybilność z urządzeniami zewnętrznymi. MirrorLink” umożliwia przedstawienie menu i funkcjonalności smartfona (z systemem Android) na ekranie dotykowym samochodowego urządzenia multimedialnego i korzystanie z aplikacji. I to intuicyjnie - wystarczy połączyć smartfona z samochodem i korzystać z aplikacji poprzez ekran dotykowy systemu Infotainment. „MirrorLink” korzysta ze standardu „Car Connectivity Consortium”, aplikacje smartfona wyświetlają się na ekranie dotykowym samochodu i tworzą wspólną sieć z systemem informacyjno-rozrywkowym na pokładzie Tourana. Volkswagen deklaruje, że w przyszłości Oferta „MirrorLink” zostanie uzupełniona o kolejne aplikacje Volkswagena i programy dostarczane przez kooperantów.

Z kolei dzięki aplikacji „Car Play” firmy Apple użytkownicy iPhonów 5, 5C, 5S, 6 oraz 6 Plus mogą korzystać z licznych aplikacji za pośrednictwem systemu Infotainment nowego Tourana. Także w tym przypadku dane ze smartfona są wyświetlane na ekranie dotykowym. „Car Play” przy pomocy łącza USB wgrywa aplikacje iPhona, takie jak „Telefon”, „Wiadomości”, „Mapy” i „Muzyka” do urządzenia multimedialnego w samochodzie. Korzystanie z nich w aucie odbywa się za pomocą ekranu dotykowego albo głosu poprzez system „Siri” (Apple).

W samochodzie można korzystać też z systemu „Android Auto”. Został on opracowany przez Google na potrzeby smartfonów z systemem Android. Tak samo jak w przypadku „MirrorLink” i „Car Play” wybrane aplikacje telefonu są wyświetlane na ekranie dotykowym samochodowego systemu Infotainment. Odbywa się to poprzez łącze USB. Do licznych aplikacji, z których można korzystać w ten sposób, należą m.in. „Google Maps”, „Google Play Music”, „WhatsApp” i „Spotify”. Z wielu aplikacji zebranych w „Android Auto” można korzystać (równolegle do obsługi za pomocą ekranu) wydając polecenia głosowe („Google Voice”). System sterowania głosem uruchamia się na kierownicy.



Praktyczne rozwiązania

Funkcjonalność Tourana podkreśla 47 schowków rozmieszczonych w jego wnętrzu, wśród nich np. duży przenośny pojemnik ukryty w podłokietniku między przednimi fotelami. Z kolei, oświetlenie bagażnika zaprojektowano tak, że może pełnić też rolę latarki, którą kierowca może po prostu zabrać ze sobą z auta. Zastosowano również wyrafinowaną klimatyzację - jako opcja dostępna jest trzystrefowa automatyczna klimatyzacja (Pure Air Climatronic), wykorzystująca nową technologię filtrowania powietrza. Czujnik jego jakości oraz aktywny biologicznie filtr utrzymują jakość powietrza w samochodzie na stałym wysokim poziomie i zapobiegają przenikaniu do wnętrza szkodliwych substancji, w tym zarodników grzybów oraz alergenów.



Wyposażenie seryjne

Nowy van będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: „Trendline”, „Comfortline” i „Highline”.

Do podstawowego wyposażenia „Trendline” należą w Niemczech - oprócz klimatyzacji, foteli w systemie Fold-Flat czy nawet dziewięciu poduszek powietrznych - m.in. mocniejszy silnik TSI (110 KM zamiast 105 KM), osłony słupków dachowych B utrzymane w kolorze polerowanej czerni, mocowania fotelików dziecięcych Isofix na siedzeniach z tyłu, system rozpoznawania niezapiętych pasów (także w drugim i trzecim rządzie foteli), chromowane obwódki wokół kratek nawiewu i sprzętu multimedialnego, roleta bagażnika (z możliwością schowania we wnętrzu po zdemontowaniu), liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa (łącznie z XDS i systemem automatycznego hamowania po kolizji), nowy system radiowy „Composition Touch” i, także nowy, elektryczny hamulec postojowy.

W Touranie Comfortline seryjnie są ponadto dostępne m.in. system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, radio „Composition Colour” (z CD w schowku po stronie pasażera) i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

W Touranie Highlinie dochodzą do nich chromowane obwódki wokół szyb, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, stylowe podświetlenie wnętrza i nowa trzystrefowa klimatyzacja (obsługiwana także z miejsc w drugim rzędzie).

Po raz pierwszy Tourana można wyposażyć w reflektory z diodami LED. Sportowego charakteru dodają mu pakiety R-Line -„Exterieur” i „Interieur” (dostępne od wersji Comfortline).



Debiut rynkowy we wrześniu

Wprowadzenie do sprzedaży w pierwszych krajach europejskich rozpocznie się we wrześniu. Volkswagen obiecuje, że produkcja w zakładach w Wolfsburgu będzie szybko zwiększana, aby jeszcze w 2015 roku można było dostarczyć auto klientom na pozostałych rynkach.

Zdj. VW Volkswagen Touran, mat. prasowy Zdj. VW Volkswagen Touran, mat. prasowy Zdj. VW Volkswagen Touran, mat. prasowy Zdj. VW Volkswagen Touran, mat. prasowy

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 48 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 106 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 81 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 95 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 14 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 77 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 14 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 4 999,00 PLN

data: 2024-04-25

cena: 48 585,00 PLN

data: 2024-04-24

cena: 22 499,00 PLN

data: 2024-04-25


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA