zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Piątek, 29 Marca 2024, Imieniny obchodzą: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

ds

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Fot. Fiat;

Fot. Fiat

Fiat Multipla (1998-2004)

Marcin Majski


Oglądając to auto trudno powstrzymać się od komentarzy na temat jego kontrowersyjnego wyglądu - dla znacznej większości z nas to auto jest po prostu brzydkie i za żadne skarby świata wielu ludzi mimo niezaprzeczalnych atutów i niepodważalnych zalet nie zdecyduje się na jego zakup

Fiat Multipla to przedstawiciel włoskiego producenta w klasie minivanów. Konkurenci w walce o klienta wystylizowali swoje samochody zgodnie z duchem czasu, lecz wydaje się, że Fiat poszedł jeszcze dalej. Futurystyczny kształt karoserii Multipli ma tzw. efekt nieobojętny na ludzkie spojrzenia. Nie da się go tak po prostu lubić lub nie i przejść obok niego obojętnie. Takie auto się po prostu albo od razu kocha albo wręcz przeciwnie, nienawidzi. Nierzadko usłyszeć można także opinie, że to auto nie z tego świata.

Najwięcej kontrowersji budził przód auta. Zupełnie nowatorsko zostały zaprojektowane przednie reflektory, które umieszczono w dwóch poziomach: w miejscu typowym przed silnikiem oraz między silnikiem a kabina pasażerską. Multipla w porównaniu do najbardziej popularnego modelu w tym segmencie, Renault Scenika jest krótsza o 14 cm (3.99 m), ale za to liczy aż 1.87 m szerokości, czyli całe 15 cm więcej niż jego największy francuski konkurent.

Skonstruowanie tak szerokiego auta miało na celu umieszczenie z przodu aż trzech pasażerów. Nie siedzą oni na jednej wspólnej kanapie, jak to bywało niegdyś w amerykańskich krążownikach szos, lecz każdy z nich ma swój własny fotel. Również w tylnym rzędzie mamy trzy niezależne fotele. Nie wszystkie wersje na rynku wtórnym wyposażone są w wymienione trzy przednie fotele. Z uwagi na to, że środkowy fotel w pierwszym rzędzie był trochę odsunięty do tyłu i nie można go było ani przesunąć ani wyjąć, zamiast niego możliwe było zamówienie w tym miejscu u dealera lodówki, zupełnie bez dopłaty. Niektórzy klienci podejmowali taką właśnie decyzję, stąd też na giełdach czasami można spotkać tak skonfigurowane samochody. Środkowe fotele zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie można było złożyć, uzyskując wygodne stoliczki z wyżłobionymi uchwytami na kubki. Wszystkie fotele w drugim rzędzie daje się wyjąć i poprzez to uzyska interesującą nas przestrzeń ładunkową. Wyjęcie foteli nie powinno nastręczać większych problemów, nawet osobom dość wątłym, bowiem jeden waży ok. 15 kg.

Podróżując w podstawowej konfiguracji 6-osobowej, bez problemu zabierzemy ze sobą bagaże. Korzystnie bowiem wypadają tutaj kubatura przestrzenna bagażnika (430 l) oraz ładowność (470 kg). Bagażnik można powiększyć montując tylne fotele w ich przednich zaczepach co powoduje wzrost pojemności bagażnika do 640 l. Miejsca w kabinie jest znacznie więcej niż u konkurencji. Duża w tym zasługa niemalże pionowo ustawionych szyb bocznych oraz dużej wysokości (1.69 m), większej o 2 cm od Scenika. Charakter auta rodzinnego podkreśla niezliczona wręcz ilość różnej wielkości schowków. Są na desce rozdzielczej, pod nią, w dachu za daszkami przeciwsłonecznymi i pod fotelami w podłodze.

Aby nie utrudniać innym użytkownikom dróg problemów z zaparkowaniem na parkingu obok naszej Multipli, konstruktorzy zastosowali całkowicie składane lusterka boczne. Trzeba tutaj zaznaczyć, że spełniają one znakomicie swoją rolę. Są duże, dwudzielne i doskonale eliminują martwe pole.

Oprócz wspomnianego nietypowego rozkładu miejsc, wnętrze zaskakuje innymi rozwiązaniami. Tylko w tym aucie spotkamy tak dziwacznie ukształtowane uchwyty drzwi czy futurystyczną deskę rozdzielczą. Drążek zmiany biegów zamontowany jest na panelu centralnym. Z jego obsługą nie ma najmniejszych problemów, trochę przyzwyczajenia wymaga jednak centralnie umieszczony prędkościomierz z obrotomierzem i potężne kratki nawiewowe powietrza.

Najpopularniejszym silnikiem spotykanym w Multipli jest znany choćby z modeli Brava czy Bravo 1.6-litrowy o mocy 103 KM. Nie zapewnia on oszałamiających osiągów, ale nie taki był zamysł konstruktorów. Ma on służyć do spokojnego napędzania auta o rodzinnym charakterze, jakim bez dwóch zdań jest Multipla. 100 km/h minivan Fiata z tym motorem uzyskuje po 13.5 s, a jego prędkość maksymalną określa się na 170 km/h. Niestety, w porównaniu np. do Mazdy Premacy, Renault Scenika czy Opla Merivy, kultura pracy, jak i zachowanie tego silnika pozostawiają wiele do życzenia. Do wyboru klienci mieli też silnik wysokoprężny 1.9 JTD o mocy 105 KM. Osiągi diesla są na poziomie jednostki benzynowej, z tą jednak różnicą, że o ile silnik 1.6 na każde 100 km potrzebuje średnio ok. 9 l, to na tym samym dystansie oszczędny i kulturalnie pracujący turbodiesel potrzebuje tylko 6.5 l.

Zawieszenie Fiata zestrojono dość twardo. Nie cierpi na tym wcale komfort podróżowania i dodatkowo wyjątkowo przyjemnie pokonuje się tym autem ostrzejsze zakręty.

Auto trapi trochę usterek. Właściciele skarżą się np. na urywające się linki do regulacji foteli. Odklejają się uszczelki drzwiowe, szczególnie zjawisko to nasila się latem, podczas wysokich temperatur. Posłuszeństwa odmawia system opuszczania koła zapasowego. Częstej awarii ulegają też czujniki ABS-u. Poza tym samochód nie jest kłopotliwy w eksploatacji, ale musimy liczy się z większymi problemami dostępności części zamiennych. Na giełdach rzadko zdarzają się stoiska gdzie możemy kupić jakieś elementy blacharskie do Mutlipli. Jest to oczywiście następstwem małej popularności tego auta na polskich drogach. Natomiast co do zwykłych części eksploatacyjnych, nie ma najmniejszych problemów: klocki hamulcowe 85 zł, tarcza hamulcowa 123 zł, amortyzator przedni 269 zł, tylny 230 zł, sprzęgło kompletne 919 zł. Ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 7 tys. zł za Multiplę z silnikiem 1.6, a kończą się na 21-22 tys. zł za egzemplarze z lat 2003-2004r z silnikami Diesla.

 

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 36 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 32 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 62 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 40 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 39 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 58 671,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 42 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 19 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 48 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 8 499,00 PLN

data: 2024-03-29


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA