zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Poniedziałek, 5 Grudnia 2022, Imieniny obchodzą: Krystyna, Sabina, Norbert

ds

Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: TOYOTA AVENSIS cena: 56 000,00 PLN, miejscowość: Piaseczno, data: 2022-12-05, ...szczegóły

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Aleksander Truss;

Aleksander Truss

Przed XXII Mercedes Truck Rally

M. Orlicz


Nie mogliśmy dopuścić do tego, aby imprezę z takimi tradycjami jak Rajd Jelcza skreślono z kalendarza

Z Maciejem Puchałą, dziennikarzem motoryzacyjnym („Motosfera” i „Auto Zwiad”) i Mirosławem Wróblem, autoryzowanym dilerem marki Mercedes-Benz we Wrocławiu, rozmawia Magdalena Orlicz



Magdalena Orlicz: Stanowicie panowie zgrany duet, możecie mówić o rajdzie godzinami. Jak zaczęła się wasza współpraca?

Maciej Puchała: W 1998 roku Jelcz zrezygnował ze sponsorowania imprezy, prawdopodobnie rajd przestałby się odbywać. Miałem przyjemność zaproponować panu Mirkowi przejęcie tej imprezy w roli organizatora i przede wszystkim sponsora. Był to początek boomu samochodowego, wzrastała sprzedaż i zainteresowanie samochodami osobowymi. Pan Mirek zdecydował, że będzie to marketingowo dobre posunięcie, a firmie przysporzy klientów. I chyba miał rację. Ta decyzja spowodowała, że ówczesny rajd Jelcza, który skończył się na 12. edycji, można było pociągnąć dalej. To był najstarszy i największy rajd w Polsce organizowany przez Automobilklub Dolnośląski, rajd, który tak naprawdę stworzył i ciągnął przez wiele lat Janek Zgłobisz, który cały czas z nami współpracuje i jest największym znawcą regulaminów sportów terenowych w kategorii samochodów ciężarowych, osobowych i nawet quadów, które stanowią nową kategorię w zawodach. W tym roku nie zdecydowano się na tę dyscyplinę ze względu na wypadki w ubiegłych latach, dotyczące kierowców quadów. Mamy kategorię kierowców licencjonowanych, bez licencji i motocyklistów.



Czy to nie jest tak, że chłopcy bawią się w rajd?

MP: Tak, to wielka zabawa, ponieważ wiadomo, że nikt samochodem terenowym nie jeździ na co dzień. Te samochody, które biorą udział w rajdzie, należą do zupełnie innej kategorii, są specjalnie przygotowane, pozbawione wygód, palące olbrzymie ilości paliwa. Są to auta kilkuletnie, przygotowane indywidualnie przez każdego z kierowców. Są regulaminowo wzmacniane, pozbawione tapicerki, mają specjalne opony, przerabiane silniki. Są to auta prywatnych ludzi, którzy „bawią się” rajdami, motoryzacją. Są to auta dodatkowe, kupowane na zasadzie zabawki, tak jak koń na biegunach.



W naszych kierowcach jest dużo agresji. Czy takie imprezy pomagają ją rozładować? Czy udział kobiet łagodzi rajdowe obyczaje?

MP: Uczestnicy imprez terenowych tak naprawdę sobie pomagają. Jeżeli coś się zepsuje, pomagam innym i mam nadzieję, że mnie też pomogą. Niestety tego nie ma wśród kierowców aut terenowych na drogach. Kobiety występują przeważnie ze swoimi partnerami. Bywają też załogi kobiece, ale to zbyt ciężki „kawałek chleba”, ponieważ kierowca musi nawet umieć podnieść samochód, jak się przewróci.



Jaki jest udział Mercedesa w kwestii samochodów?

Mirosław Wróbel: Maciek tak ładnie, dużo i szybko opowiada, że niewiele już można dodać. Pamiętam, że przyszedł do mnie w 1998 roku na trzy tygodnie przed planowanym rajdem po pieniądze. Powiedziałem, że nie bardzo jestem do tego przekonany. Nie pojechałem oglądać jak ścigały się samochody. Mój udział skończył się na starcie i byłem podczas rozdania nagród. Dopiero przy następnej edycji, gdzie start był na stadionie olimpijskim, pojechałem na otwarcie, ale nie byłem na poligonie, aby oglądać zmagania kierowców. Wkręciłem się dopiero w trzeciej edycji. Potraktowałem to na zasadzie promowania samochodów terenowych. Mercedes wtedy sprzedawał klasę G, która nadal jest popularna. Nie myślałem do końca, że uda nam się ten rajd zwiększyć o dużą ilość samochodów ciężarowych. Później poszliśmy w tym kierunku. Samochody terenowe i motocykle towarzyszą samochodom ciężarowym. Tym sposobem wróciliśmy na tory jednego z nielicznych rajdów w Polsce, rajdu aut ciężarowych. Z roku na rok pracujemy wspólnie, aby impreza była większa, bardziej doskonała. Większość aut terenowych i ciężarowych ma elementy podzespołów zawieszenia z Mercedesa, są najbardziej wytrzymałe. Początkowo zgłaszali się ludzie z całej Polski. W kategorii samochodów ciężarowych, najwięcej współpracujemy z Żubrami z Krakowa, z panem Andrzejem Śniegostem , który jest wielkim pasjonatem ciężarówek. Przywozi na rajd swoje dwie ciężarówki i auto kolegi. Kultowym samochodem rajdu jest Kras z silnikiem wyjętym z czołgu. Kiedyś samochód ten ciągnął rakiety z głowicami jądrowymi. Prowadziło go trzech braci. Kiedy startował, pojawiała się chmura spalin.



Czemu służy rajd?

MW: Faktycznie w dużym stopniu traktujemy to jak zabawę, rywalizację. Podstawowym celem rajdu jest dojechanie do mety, ukończenie rajdu. Jest to też możliwość integracji, rodzinnego pikniku. Będzie okazja, aby posłuchać na żywo zespołu , dobrze zjeść, pogawędzić. Jesteśmy firmą społecznie odpowiedzialną. . Szkoda było pracy, doświadczenia i zaangażowania twórców i organizatorów. Kiedyś Jelcz to była sztandarowa marka Dolnego Śląska, a rajd Jelcza znany był w wszędzie. Nazwa już się zmieniła i wszyscy przyjęli nazwę Mercedes Truck Rally. Będzie to XXII impreza. Zapraszamy!

Rozmawiała Magdalena Orlicz

 

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 82 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 26 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 66 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 49 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 69 900,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 63 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 82 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 43 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 36 000,00 PLN

data: 2022-12-05

cena: 106 000,00 PLN

data: 2022-12-05


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA