zobacz: przerywnik.pl autogielda.pl e.autogielda.pl
Niedziela, 5 Maja 2024, Imieniny obchodzą: Irena, Waldemar, Iryda
GALERIA
NAPISZ DO ODJAZD-u
Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
NAJNOWSZE
Kto płaci najmniej za OC w grudniu 2017 r.? (21-12-2017)
Jeśli masz wolne 100.000 Euro i lubisz się ścigać, to auto dla Ciebie (20-12-2016)
Nowy Przedłużony Volkswagen Tiguan Allspace (20-12-2016)
Mitsubishi Outlander PHEV – hybrydowe auto dla przedsiębiorców dbających o ekologię (20-12-2016)
DOSTAWCZAK NA PRĄD Z PRZYZWOITYM ZASIĘGIEM? CZEMU NIE (16-12-2016)
Nowe RENAULT ZOE (13-12-2016)
Na podstawie mat. prasowych Allegro.pl oprac. Jmac
To wielka szkoda, bo etykieta dostarcza kupującemu wiedzę o technicznych parametrach opony, umożliwia porównanie ich z podobnymi modelami innych producentów oraz pozwala samodzielnie zdecydować o wyborze.
Etykieta informuje o trzech parametrach opony: efektywności paliwowej, przyczepności do mokrej powierzchni i hałasu generowanego podczas jazdy. Dwie pierwsze informacje określane są w klasach, za pomocą siedmiu pierwszych liter alfabetu - od A do G, gdzie A jest najlepszym wynikiem.
W przypadku efektywności paliwowej różnica w zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść nawet 7,5 procent.
O wiele ważniejsze jest jednak bezpieczeństwo, a co za tym idzie parametr określający przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 m dłuższa niż samochodu wyposażonego w opony klasy A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).
Przepisy dokładnie określają czas, kiedy należy kupić nowe opony - gdy głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, pora na zmianę. Badania ADAC pokazały, że jeśli chodzi o skuteczność, sprawa nie jest taka oczywista. Otóż opony z 7,5-milimetrowym bieżnikiem mają zaledwie 60 proc skuteczności w porównaniu z oponami nowymi mającymi 9-milimetrową głębokości bieżnika. Jeszcze gorzej wypadły opony z 4-milimetrowym bieżnikiem. Wynik był dwukrotnie gorszy od uzyskanego przez nowe zimówki.
Każda opona ma nabity owal z oznaczeniem daty produkcji. I tak pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, dwie ostatnie rok produkcji. Jak dotychczas nie ustalono sztywnego âterminu ważnościâ opony. Przyjęto jednak, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Nie jest to decyzja obligatoryjna. Wszystko zależy od stopnia zużycia i sposobu przechowywania opony.
Opony z letnich na zimowe zmieniamy, gdy średnia temperatura dobowa powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Odwlekanie zamiany na później zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Bezpiecznej jazdy życzy Autogiełda.
ZAPYTAJ NASZYCH EKSPERTÓW
O niejasne przepisy ruchu drogowego. O zagadnienia techniczne. O ubezpieczenie samochodu. O auta używane. O wszystko, co związane z motoryzacją.
Kliknij tutaj, żeby wysłać pytanie.
Redakcja: raklama@autogielda.pl
Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA