zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Piątek, 29 Marca 2024, Imieniny obchodzą: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

ds

Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: FIAT TIPO cena: 42 999,00 PLN, miejscowość: Piaseczno, data: 2024-03-29, ...szczegóły

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Samochód za 7 tysięcy

Marcin Majski


Witam! Mam 18 lat i niedawno zdałem egzamin na prawo jazdy. Teraz zamierzam kupić używany samochód. Chciałbym, aby całkowite koszty kupna samochodu, zarejestrowania, wykupienia ubezpieczenia OC itp. zamknęły się w okolicach 7 tys. zł. Chciałbym by mój samochód stosunkowo mało palił i był 5-drzwiowy. Bardzo ważne jest także by posiadał wspomaganie kierownicy. Jak Państwo mi radzicie, z których samochodów powinienem wybierać? Do tej pory rozglądałem się już za następującymi samochodami: VW Polo, VW Golf III, Opel Corsa, Seat Ibiza. Zastanawiałem się także, czy opłaca się kupić nieco większy samochód, ale z silnikiem diesla. Czy ekonomiczność spalania będzie taka sama? Mam na myśli takie samochody jak: Opel Omega, Seat Cordoba. Kolejne moje pytanie brzmi, czy to prawda, że samochody z silnikami diesla przed zimą trzeba konserwować i jest to kolejny wydatek? Auta, za którymi się rozglądam, są to roczniki 94, 95, czasem 96. Następne moje pytanie dotyczy wymiany paska rozrządu. Po przejechaniu ilu tys. km nowym samochodem trzeba dokonać takiej wymiany ? Ile mogłoby to kosztować przy autach, którymi się interesuję. Ostatnie dwa pytania to czy lepiej sprowadzić samochód z zagranicy (mam na myśli szczególnie Niemcy), czy też kupić samochód w Polsce oraz czy lepiej kupić samochód od osoby prywatnej, czy też od handlarza ? Proszę o odpowiedź. Z góry dziękuję za pomoc!

W nawiązaniu do Pana listu postaram się pomóc Panu w podjęciu decyzji, chociaż zaznaczam, że taka kwota wystarczy na kupno samochodu małego - 10-13-letniego i samochodu kompaktowego 11-14-letniego. Nie warto moim zdaniem za taką kwotę szukać auta w klasie średniej czy klasie wyższej

xxx

Nasze poszukiwania zawęzimy do kwoty całkowitej zakupu - ok. 6-7 tys. zł, nie uwzględnimy jednak wysokości Pana składki OC, z tej prostej przyczyny, że ta uzależniona jest od wielu czynników. Przede wszystkim zależy ona od pojemności skokowej silnika, ale też od wieku właściciela, miejsca zamieszkania, czasu, jaki posiada się prawo jazdy czy też od tego, czy autem będzie jeździła jeszcze inna osoba i na jakie cele auto zostało kupione (np. specjalne składki są w przypadku startów samochodu w rajdach czy jakichkolwiek zawodach).

Z uwagi na to, że dopiero co otrzymał Pan prawo jazdy, wysokość składki ubezpieczenia obowiązkowego OC będzie dość wysoka, szczególnie jeśli mieszka Pan w dużym mieście. Warto, jeśli ma Pan taką możliwość, zarejestrować samochód na Pana i współwłaściciela, który ma wysoką zniżkę, wówczas będzie mógł Pan z niej skorzystać, a jednocześnie z każdym rokiem bezszkodowej jazdy nabiera Pan prawo do zniżki.

Małe

W klasie aut małych śmiało mogę polecić VW Polo (6N) - model produkowany od 1994 r., Opla Corsę B (od 1993 r.) i Toyotę Starlet (EP91) - model produkowany od 1996 r. O ile modeli Polo i Corsy jest na rynku wtórnym pod dostatkiem, o tyle Starlet pojawia się dość rzadko. Toyota Starlet to auto troszkę niedoceniane, ale bezawaryjne i - co może się podobać - bardzo dynamiczne, ponieważ w jej ofercie znajdował się tylko jeden, ale za to bardzo dobry silnik 1.3 o mocy 75 KM. Silnik ten jest on dobrym kompromisem pomiędzy zużyciem paliwa a osiągami. 7 tys. zł wystarczy na egzemplarz z roku 1996.

Co do VW Polo owa kwota pozwoli nam na kupno egzemplarza z lat 1995-97 z silnikiem 1.05, 1.3 lub 1.4. Uwaga, w ofercie w tym przedziale cenowym są jeszcze dostępne diesle 1.9 64 KM, ale zazwyczaj są to pojazdy w kolorze żółtym, czyli pochodzące z niemieckiej poczty, mające bardzo duże przebiegi, które prawie zawsze są przez osoby sprowadzające te auta po prostu fałszowane, dlatego też nie warto zaprzątać sobie nimi głowy i skupić się na silnikach benzynowych. Jednostka 1.05 jest bardzo słaba i często zużywa tyle samo paliwa co większe, dlatego też warto szukać 1.3 lub 1.4, które dysponują tę samą mocą - 60 KM, a zapewniają znacząco lepsze osiągi, głównie elastyczność, a jak wiadomo ma to praktyczne znaczenie podczas wyprzedzania.

Co do Opla Corsy, to najgorszy wybór z tych trzech aut. Uwagi można mieć do korozji, która dotyka prawie wszystkie starsze modele Opla, w tym też i Corsy. Z kolei Corsę można kupić najmłodszą - bo nawet z rocznika 1998. Wystrzegać powinno się silnika 1.2 45 KM, który oferuje wręcz fatalne osiągi, natomiast dobry i trwały jest 1.4 60 KM. Corsy mają też wśród całej trójki najbogatsze wyposażenie, często występuje tu wspomaganie kierownicy, ABS, poduszka powietrzna kierowcy czy centralny zamek. VW Polo wypada najgorzej pod tym względem, najuboższe wersje nie miały nawet wspomagania.

Wszystkie przedstawione tu auta będą kosztować niewiele podczas codziennej eksploatacji. Zużycie paliwa powinno oscylować pomiędzy 6,5 do nawet 8 l/100 km (zima) podczas jazdy w ruchu miejskim, za to poza obszarem zabudowanym poniżej 6 l/100 km.

W razie jakiejś kolizji z dostępem do części używanych do VW i Opla nie ma najmniejszego problemu, a do Toyoty będzie znacznie gorzej. Ostatecznie pozostaje serwis lub zamienniki, ale w przypadku np. części blacharskich czy reflektorów jakość zamienników znacznie odbiega od części oryginalnych.

Kompakt

A co można kupić w klasie kompaktowej? Wszyscy, niewiadomo dlaczego, myślą o Golfie. Fakt, samochód ma swoją historię i nawet zdarza się, że klasę kompaktową nazywało się "klasą Golfa".

Za te pieniądze można kupić VW Golfa III generacji. To auto jest najpopularniejsze w swojej klasie i to nie tylko w Polsce. 7 tys. zł wystarczy na roczniki 1995-1997, ale z silnikami benzynowymi. Egzemplarze wyposażone w silniki wysokoprężne będą automatycznie starsze, bo z lat 1993-95. Polecanymi silnikami są benzynowy 1.6 oraz wszystkie diesle. Największym uznaniem cieszą się silniki TDI (90 KM) oraz SDI (60 KM). Oba dysponują już wtryskiem bezpośrednim, z tym że pierwszy z nich ma turbosprężarkę, a drugi jest wolnossący. Dostępne są też starsze konstrukcje 1.9 bez turbiny (64 KM) oraz turbodoładowany 75-konny. Golfy nie należą do aut bezawaryjnych, szybko zużywają się w nich łożyska tylnych kół, zimą lubią zamarzać zamki drzwiowe. Niewątpliwą ich zaletą jest ogromna dostępność części zamiennych. Należy przygotować się na niezbyt precyzyjną zmianę biegów, mało oszczędny silnik 1.6 i ogólnie głośną pracę wszystkich jednostek napędowych. Golf III ma mnóstwo drobnych wad, o których się po prostu nie mówi ze względu na utartą opinię, że to najlepsze auto i bezawaryjne. Nie należy wierzyć w te opinie do końca.

Dobrym i sprawdzonym autem jest Nissan Sunny. Taka kwota pozwoli na zakup samochodu z końca okresu produkcji, czyli z roku 1995. Jest to bardzo dopracowane auto, trwałe i bezawaryjne. Ostatnie egzemplarze były hojnie wyposażane, często w poduszkę powietrzną, elektryczny szyberdach, wspomaganie kierownicy, centralny zamek. Poza tym Sunny ma bardzo ciekawą 5-drzwiową wersję liftback, który znacznie bardziej korzystnie wypada pod względem wielkości bagażnika - 431 l w porównaniu do 330 l w Golfie III. W Sunny na pochwałę zasługuje skrzynia biegów - biegi wchodzą lekko i precyzyjnie. Polecany jest silnik 1.4 75 KM z wielopunktowym wtryskiem paliwa, który cechuje się małym zużyciem paliwa (średnio ok. 6,5 l/100 km). Mocniejszy "benzynowiec" 1.6 90 KM zużywa już więcej paliwa. Jest też diesel wolnossący 2.0 75 KM, ale cechuje się raczej słabymi osiągami i starą konstrukcją. Innym samochodem kompaktowym może być np. Renault Megane z silnikiem 1.4 o mocy 75 KM z roku 1996. Jest to auto dla osób lubiących miękkie zawieszenie i takie fotele. Auto dość dobrze sprawdza się na naszych dziurawych drogach i jest oszczędne (zużycie powinno oscylować w granicach 6-8 l/100 km). Nie jest wcale bardziej awaryjny od Golfa III, a dostępność części jest zadowalająca. Wydaje się też, że samochód ma najbardziej nowoczesną stylistykę z trzech omówionych aut.

Największe

Na koniec słów kilka o samochodach z klasy średniej lub wyższej średniej. Nie ma co się oszukiwać, za te pieniądze nie nabędziemy dobrego auta w ww. segmentach. Poza tym trzeba pamiętać, że takie samochody mają przeważnie duże silniki o pojemnościach większych niż 2 litry, zwłaszcza dotyczy to silników wysokoprężnych, a zgodnie z ostatnimi przepisami trzeba zapłacić akcyzę 13,6 proc. od wartości pojazdu według Eurotaxu, a nie kwoty na umowie. Jeśli chodzi o wspomnianego przez Pana Opla Omegę, to w rachubę wchodzi tylko model A i jeśli już z dieslem, to ze starym o pojemności 2.3. Takie auta są już paliwożerne (stare konstrukcje z wtryskiem pośrednim do komory wstępnej), do tego dochodzi jeszcze wyższa akcyza.

*

7 tys. zł warto przeznaczyć na auto małe bądź kompaktowe. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że samochód będzie w dobrym stanie technicznym. Przed zakupem należy założyć, że opisywane silniki benzynowe będą zużywać ok. 7-8 l/100 km, a diesle 5-6 l. Musimy pamiętać, że silniki wysokoprężne mają większą pojemność skokową, a to bezpośrednio przełoży się na wysokość składki OC. W rozrachunku rocznym dla osób bez zniżek silniki benzynowe mogą okazać się korzystniejsze.

Nie ma jakichś szczególnych zaleceń w stosunku do obsługi diesla i "benzynowca", z tym że np. zakup akumulatora dla diesla ze względu na większą ilość Ah będzie droższy. W silnikach turbodoładowanych trzeba też umiejętnie obchodzić się z turbiną, czyli nie gasić silnika od razu, szczególnie zaraz po forsownej jeździe. A zatem być może zakup auta z silnikiem benzynowym może okazać się tańszą opcją, ale zależy to jak widać od wielu czynników.

ZAPYTAJ NASZYCH EKSPERTÓW

O niejasne przepisy ruchu drogowego. O zagadnienia techniczne. O ubezpieczenie samochodu. O auta używane. O wszystko, co związane z motoryzacją.
Kliknij tutaj, żeby wysłać pytanie.

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 107 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 30 012,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 52 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 188 805,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 103 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 37 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 87 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 144 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 37 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 39 999,00 PLN

data: 2024-03-29


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA