zobacz: przerywnik.pl autogielda.pl e.autogielda.pl
Piątek, 19 Kwietnia 2024, Imieniny obchodzą: Adolf, Leon, Tymon
Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: CITROEN DS4 cena: 39 999,00 PLN, miejscowość: Piaseczno, data: 2024-04-19, ...szczegóły
GALERIA
NAPISZ DO ODJAZD-u
Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
NAJNOWSZE
Kto płaci najmniej za OC w grudniu 2017 r.? (21-12-2017)
Jeśli masz wolne 100.000 Euro i lubisz się ścigać, to auto dla Ciebie (20-12-2016)
Nowy Przedłużony Volkswagen Tiguan Allspace (20-12-2016)
Mitsubishi Outlander PHEV – hybrydowe auto dla przedsiębiorców dbających o ekologię (20-12-2016)
DOSTAWCZAK NA PRĄD Z PRZYZWOITYM ZASIĘGIEM? CZEMU NIE (16-12-2016)
Nowe RENAULT ZOE (13-12-2016)
Arkadiusz Michlewicz
Sięgną po wodór
Technologia, jaką wykorzystują tradycyjne silniki spalinowe, rozwija się w tak szybkim tempie, że Mini Cooper z nowoczesnym silnikiem diesla wydziela mniej dwutlenku węgla do atmosfery, aniżeli hybrydowa Toyota Prius. Podczas gdy japoński model emituje 104 g dwutlenku węgla na km, to BMW 118d mające pod maską turbodiesla emituje 119 g/km. Niemiecki koncern nie poprzestaje na unowocześnianiu swoich jednostek i brnie dalej w kierunku totalnego zminimalizowania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Do 2008 roku firma chce mieć w swojej ofercie paletę 19 modeli samochodów emitujących maksymalnie 140g dwutlenku węgla na km. Oznacza to, że większą alternatywą dla producentów hybryd będzie sięgnięcie po paliwo wodorowe. Chociaż prace nad takim napędem wciąż postępują, to trudno przewidzieć, kiedy zobaczymy samochód napędzany wodorem w produkcji seryjnej.
Na czym polega więc innowacyjność tradycyjnych spalinówek, które wydzielają znikome ilości dwutlenku węgla do atmosfery? System Efficient Dynamic stosowany w samochodach BMW należy do bardzo zaawansowanych i składa się z wielu elementów wpływających przede wszystkim na zmniejszenie zużycia paliwa.
Inteligencja systemów
W nowych silnikach poprzez bezpośredni wtrysk ubogiej mieszanki, udaje się zarówno ograniczyć apetyt jednostki napędowej, jak i zmniejszyć emisję spalin. Odpowiada za to układ High Precision Injection. Jego działanie polega na aplikowaniu benzyny za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy umieszczonych centralnie pomiędzy zaworami ssącymi, a wydechowymi w głowicy cylindrów. Uzyskanie większej wydajności zapewnia również system odzyskiwania energii hamowania. Energia dla instalacji elektrycznej w pojeździe jest wytwarzana w fazie hamowania silnikiem, czyli przy zamkniętej przepustnicy. Automatyczne włączanie i wyłączanie silnika oraz sterowanie agregatami pomocniczymi to kolejne elementy wpływające na ograniczenie zużycia paliwa. System sterowania pompą płynu chłodzącego pracuje np. tylko w zależności od potrzeb. Elektryczne wspomaganie kierownicy włącza się w razie konieczności - tak jak sprężarka układu klimatyzacji.
Pojazdy BMW wyposaża się także we wskaźnik zmiany biegów zalecający kierowcy, na którym przełożeniu ma jechać, aby obniżyć spalanie. Oczywiście urządzenie dostosowuje informacje do naszego stylu jazdy. Ważnym czynnikiem wpływającym na ograniczenie zużycia paliwa jest zastosowanie oleju przekładniowego o niskiej lepkości, jak również używanie opon o zmniejszonym oporze toczenia. Dla osób dbających o środowisko samochody, w których stosuje się inteligentne systemy ograniczające emisję spalin do atmosfery, mają szczególne znaczenie.
Konkurencja goni
Jednak tradycyjny napęd, prawie zaczyna dorównywać pojazdom hybrydowym pod względem ekologii. I trzeba przyznać, że linia graniczna pomiędzy nimi jest bardzo cienka. Chociaż Toyota Prius została pokonana przez Mini Coopera, to trzeba wziąć pod uwagę jego masę własną, niższą od japońskiego produktu. Gdyby dociążyć niemieckie Mini, to emisja spalin przekroczyłaby barierę 140g/km. Poważniejszym konkurentem dla Priusa okazuje się Citroen C4 Hybrid napędzany silnikiem elektrycznym i wysokoprężnym 1.6 HDi. Francuski produkt emituje zaledwie 90g dwutlenku węgla na km. Jedynym minusem jest fakt, że pojazd należy jeszcze do samochodów studyjnych. Citroen zapowiada jednak produkcję seryjną. Pozostanie więc czekać na ruch ze strony Toyoty zmierzający do większego zminimalizowania emisji spalin w modelu Prius.
Będzie ciekawie, bo to my wybierzemy, czym chcemy jeździć. A to uzależnimy od ceny oraz ekonomiczności pojazdu.
Już dzisiaj trudno byłoby zadecydować, które auto kupić. Hybrydy zwyciężają nad systemami podobnymi do bawarskiego Efficient Dynamic niższym zużyciem paliwa w mieście. Ale niekoniecznie pokonują tradycyjny napęd w jazdach pozamiejskich, gdzie częściej korzysta się tylko z silnika spalinowego. Zużycie paliwa wzrasta i tym samym emitujemy większą ilość spalin do atmosfery. Sugerując się wyborem, trzeba brać pod uwagę przestronność kabiny, pojemność bagażnika oraz zużycie paliwa, czyli to, czym sugerujemy się od zawsze.
ZAPYTAJ NASZYCH EKSPERTÓW
O niejasne przepisy ruchu drogowego. O zagadnienia techniczne. O ubezpieczenie samochodu. O auta używane. O wszystko, co związane z motoryzacją.
Kliknij tutaj, żeby wysłać pytanie.
SZUKAJ
OGŁOSZENIA
Redakcja: raklama@autogielda.pl
Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA