zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Sobota, 18 Maja 2024, Imieniny obchodzą: Alicja, Feliks, Eryk

ds

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Jesteśmy potęgą

Arkadiusz Michlewicz


Branża motoryzacyjna generuje aż 20 procent zysków z polskiego handlu zagranicznego. Największe przychody z eksportu daje nam produkcja samochodów, silników oraz skrzyń biegów.

Trudno uwierzyć, że Polski przemysł motoryzacyjny tak bardzo liczy się w europejskiej i światowej branży motoryzacyjnej. Choć nasz kraj nie posiada własnej marki pojazdów, to jest obecny niemal w każdym aucie produkowanym na starym kontynencie. Jedziesz Toyotą wyposażoną w silnik wysokoprężny lub benzynowy wytwarzany w Polsce. Zapinasz się w swoim Jaguarze pasem bezpieczeństwa robionym także w naszym kraju. To nie wymysły, lecz zwykła prawda. Gdy dochodzi do kolizji, w twoim aucie najprawdopodobniej wystrzeli poduszka wyprodukowana przez TRW - filię światowego koncernu zlokalizowaną w Częstochowie (samochodowe systemy bezpieczeństwa - Częstochowa, w Czechowicach-Dziedzicach - systemy kierownicze, w Gliwicach - systemy hamulcowe, w Pruszkowie systemy kontroli nadwozi). Z taśm produkcyjnych wałbrzyskiej fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland co roku zjeżdża kilkaset tysięcy produktów. W ubiegłym roku firma wyprodukowała 561.190 skrzyń biegów i 307.548 jednolitrowych silników benzynowych. Poprzez taki wynik fabryka zbliżyła się do swoich maksymalnych zdolności produkcyjnych ustępując w produkcji podzespołów Toyoty tylko Japonii. Jednak pełne możliwości zakładu w Wałbrzychu to 620 tys. skrzyń biegów oraz 330 tys. silników rocznie. Docelowo, po uruchomieniu nowych taśm montażowych, TMMP wytworzy ponad milion produktów rocznie.



xxx

Najpierw siejemy, aby później zebrać plony. Jakie były początki wybudowanej w Wałbrzychu fabryki? Wszystko rodziło się w bólu. Negocjacje, pozwolenia, aż w 1999 roku Toyota mogła ogłosić początek budowy zakładów. Produkcje uruchomiono trzy lata później. Pierwsze skrzynie biegów z Wałbrzycha trafiły do Wielkiej Brytanii, Francji i Turcji, gdzie są wytwarzane modele Corolla, Yaris i Avensis. Na początku 2005 roku fabryka rozpoczęła wytwarzanie litrowych jednostek napędowych oraz manualnych i półautomatycznych skrzyń biegów. Produkty trafiły m.in. do trojaczków z czeskiego Kolina: Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 107. Zwiększenie produkcji przyniosło spadek bezrobocia w regionie. Obecnie TMMP to dwa tysiące miejsc pracy. Japoński koncern nie poprzestał jednak na dalszych inwestycjach w Polsce. Dlatego już w marcu 2005, w nowo wybudowanym zakładzie Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach rozpoczęto seryjną produkcję nowego silnika wysokoprężnego o pojemnościach 2 i 2.2 litra. Silniki trafiają do modeli Avensis, Corolla, Corolla Verso oraz Auris. Zdolność produkcyjna fabryki sięga 180 tysięcy silników rocznie. Liczba zatrudnionych osób: tysiąc.



xxx

Kolejnym potentatem, który zdecydował się na inwestowanie w Polsce, jest włoski Fiat. Dziś fabryki w Bielsku-Białej są kojarzone nie tylko z Pandą czy najnowszą "pięćsetką". To również produkcja silników wysokoprężnych o pojemności 1.3 litra wykorzystujących technologię Multijet. Na rynku jednostka występuje pod różnymi oznaczeniami. W zależności od marki samochodu: 1.3 CDTi, JTD lub SDE. Silnik trafia do Fiatów, Lancii, Opli, Suzuki oraz Subaru, a wielkość produkcji wynosi około 650 tys. sztuk rocznie. Następnym "wielkoludem", jeśli chodzi o produkcję silników w Polsce, jest Volkswagen. Popularna jednostka wysokoprężna 1.9 TDI zjeżdża z taśm produkcyjnych w Polkowicach. Tutaj produkcja sięga 540 tysięcy sztuk rocznie.

Ciekawostką jest fakt, iż łączna liczba silników wytwarzanych w naszym kraju wynosi grubo ponad 2 miliony sztuk rocznie! Większość produkcji trafia na rynki zagraniczne. Nie ulega wątpliwości, że branża motoryzacyjna jest jednym z filarów polskiego eksportu.



xxx

Polska to również ciągle zwiększająca się liczba producentów elementów konstrukcyjnych pojazdów. Kirchhoff z Mielca dostarcza tłoczone części z blach stalowych i aluminiowych. Nowoczesny zakład wykonuje elementy zawieszeń oraz wzmocnień konstrukcji nadwozia. Kiedy w 1999 roku firma uruchomiła produkcję, jej pierwszym klientem był Ford. W kolejnych latach, szeroka paleta usług świadczonych przez Kirchhoffa zachęciła do współpracy kolejne firmy z branży motoryzacyjnej. Zaczęto realizować zamówienia dla Opla, Suzuki, VW, Porsche, Fiata, BMW, Mercedesa, Audi, Volvo Trucks oraz Renault.

Wsiadając do samochodu wykonujemy podstawowe czynności. Zapinamy pas, włączamy kierunkowskaz, ruszamy, hamujemy. Rzadko zdajemy sobie sprawę, że wtedy mamy do czynienia tylko i wyłącznie z polskimi produktami. Pas bezpieczeństwa, dźwignia kierunkowskazu, tapicerka siedzenia, układ wspomagania kierownicy, układ wspomagania hamulców. To wszystko zostało wyprodukowane w Polsce. Jedną z największych i najbardziej liczących się fabryk w Europie jest TRW Polska. Firma produkująca niektóre z wymienionych elementów.

TRW Polska to cztery potężne zakłady wytwarzające rocznie ponad 12 mln pasów bezpieczeństwa,19 mln zamków, 2 mln regulatorów wysokości, 13 mln poduszek powietrznych i 3 mln modułów. Klientami firmy są m.in. Fiat, Ford, Citroen, Renault, VW, Jaguar, Fiat, Skoda, Opel, Mazda, Toyota, a nawet Rolls-Royce.



xxx

Odpowiedni wpływ na zadowalającą kondycję polskiej branży motoryzacyjnej ma produkcja autobusów, trolejbusów, autokarów i minibusów. Solaris Bus & Coach w Środzie Wielkopolskiej oraz Bolechowie produkuje rocznie ponad 500 sztuk takich pojazdów. Tylko w 2006 roku łączna produkcja wyniosła 579 pojazdów. Po raz pierwszy autobusy Solaris trafią do Dubaju. Stolica Zjednoczonych Emiratów Arabskich zamówiła łącznie 225 autobusów. Zamówienie ma być zrealizowane do 2008 roku.

Kolejnym producentem autobusów w Polsce jest firma MAN-STAR Trucks posiadająca trzy fabryki. W ciągu 10 lat polscy przewoźnicy zakupili blisko 750 nowych autobusów MAN. Jeszcze w tym roku hale montażowe nowej fabryki w Niepołomicach opuści blisko 3 tys. pojazdów. Jej oficjalne otwarcie zaplanowano na ten miesiąc. Dla koncernu MAN polskie zakłady to strategiczny filar. Zakłady w Niepołomicach są integralną częścią strategii rozwoju koncernu. Do 2010 roku moce produkcyjne zakładów MAN mają osiągnąć poziom 100 tys. pojazdów rocznie.



*



Oby tak dalej, bo może Polska stanie się tak ważna w branży motoryzacyjnej jak Chiny. Ale zanim to nastąpi, musimy poczekać na lepiej rozwiniętą infrastrukturę drogową. No i oczywiście lepszą jakość dróg.

SZUKAJ

NASZE GAZETY

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA