zobacz: przerywnik.pl autogielda.pl e.autogielda.pl
Piątek, 17 Stycznia 2025, Imieniny obchodzą: Marian, Jan, Antoni
Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: MERCEDES C 220 kombi cena: 87 699,00 PLN, miejscowość: Środa Śląska, data: 2025-01-17, ...szczegóły
GALERIA
NAPISZ DO ODJAZD-u
Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
NAJNOWSZE
Kto płaci najmniej za OC w grudniu 2017 r.? (21-12-2017)
Jeśli masz wolne 100.000 Euro i lubisz się ścigać, to auto dla Ciebie (20-12-2016)
Nowy Przedłużony Volkswagen Tiguan Allspace (20-12-2016)
Mitsubishi Outlander PHEV – hybrydowe auto dla przedsiębiorców dbających o ekologię (20-12-2016)
DOSTAWCZAK NA PRĄD Z PRZYZWOITYM ZASIĘGIEM? CZEMU NIE (16-12-2016)
Nowe RENAULT ZOE (13-12-2016)
Łączny budżet projektu wynosi 80 milionów euro. Połowę tego budżetu zapewniło niemieckie ministerstwo gospodarki i energii w ramach trzeciego rządowego programu badawczego dotyczącego komunikacji.
Inteligentne i współpracujące z kierowcą systemy, które w przyszłości będą wykorzystywane przez pojazdy poruszające się w mieście, umożliwią kierowcom bezpieczne, wolne od stresu i szybkie poruszanie się w gęstym miejskim ruchu.
Projekt pierwszy: Inteligentni asystenci kierowcy
W ramach projektu âInteligentni asystenciâ dział badawczy Volkswagena opracował innowacyjne systemy asystujące, które wspierają kierowcę podczas jazdy w mieście, informują go odpowiednio wcześnie, proponują wykonanie właściwych manewrów, a w razie potrzeby nawet ingerują w zachowanie pojazdu. Systemy te wpływają na ruchy kierownicą oraz na operowanie pedałami gazu i hamulca. Czuwają także nad manewrem zmiany pasa ruchu i w ten sposób skutecznie wspierają kierowcę w przezornej, bezpiecznej i swobodnej jeździe po mieście, dopasowując się do zmiennych sytuacji.
I tak na przykład, âasystent zmiany pasa ruchuâ podczas zmiany pasa na zatłoczonych drogach przelotowych i wylotowych z miasta pomaga kierowcy poprzez aktywną ingerencję w przyspieszanie, hamowanie czy operowanie kierownicą. Podczas tego manewru pojazd âobserwujeâ inne pojazdy znajdujące się dookoła (360 stopni) i pomaga kierowcy odpowiednimi sygnałami oraz ruchem kierownicy, gdy ten wybiera i wjeżdża w lukę między samochodami na sąsiednim pasie.
Z kolei âasystent jazdy w ciasnych miejscachâ ma za zadanie pomóc kierowcy, gdy drogę blokują przeszkody (np. gdy parkujące pojazdy całkowicie lub częściowo blokują pas ruchu), pozostawiając jedynie bardzo wąskie miejsce na przejazd. W zaawansowanej wersji systemu Lane Assist, (który istnieje już w ofercie dla aktualnych modeli) czujniki 3D rozpoznają przeszkody na sąsiednim pasie oraz na tym, po którym właśnie porusza się auto. System sprawdza, czy jest możliwy bezpieczny przejazd i pomaga kierowcy wykonując odpowiednie ruchy kierownicą, gdy ten przejeżdża obok przeszkody - oczywiście utrzymując od niej bezpieczną odległość.
System doradzający właściwą prędkość zależnie od otoczenia pomaga kierowcy dobrać właściwą prędkość jazdy w konkretnym miejscu. Aktywny pedał gazu dotyka stopy kierowcy w odpowiedni sposób sygnalizując, że powinien on przyspieszyć lub zwolnić, np. dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej.
âAsystent hamowania awaryjnegoâ poprzez ingerencję w działanie hamulca i kierownicy zmniejsza podczas jazdy w mieście ryzyko kolizji lub w ogóle do niej nie dopuszcza.
Systemy asystujące wyręczają kierowcę w wielu manewrach oraz zwiększają komfort, ale też przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dział badawczy Volkswagena zajmujący się analizą wypadków oceniał możliwości systemów w dziedzinie ograniczenia skutków i wyeliminowania tego rodzaju zdarzeń.
Projekt drugi: Człowiek i ruch drogowy
W ramach tego projektu dział badawczy koncernu Volkswagen pracował nad nowoczesną współpracą między człowiekiem a samochodem. Inteligentny kanał komunikacyjny filtruje informacje, selekcjonuje je według ważności oraz przedstawia kierowcy, gdy ten ich potrzebuje. Tym samym w znaczący sposób przyczynia się do tego, by kierowca prowadził auto z należną przezornością, pozwala zniwelować potencjalnie niebezpieczne sytuacje, a także sprawia, że kierowca może kierować pojazdem tak, by ten emitował jak najmniej szkodliwych substancji.
Projekt trzeci: Połączony system ruchu drogowego
Badania prowadzono także w ramach tego projektu. Dział badawczy Volkswagena na bazie komunikacji Car-to-X stworzył rodzaj nawigatora, którego zadaniem jest poprawa płynności ruchu na skrzyżowaniach. System asystujący informuje kierowcę o sytuacji na konkretnym skrzyżowaniu, wspiera go proponując najlepsze w danej chwili manewry, a jednocześnie przekazując informacje do kolejnych pojazdów, umożliwia efektywniejsze zarządzanie światłami.
Również âAsystent włączania się do ruchu i ruszania na skrzyżowaniuâ wykorzystuje informacje uzyskiwane w ramach systemu inteligentnej infrastruktury drogowej. Z jednej strony, tuż przed wjazdem na skrzyżowanie nadaje on samochodowi optymalną prędkość, by ten mógł je pokonać bez zatrzymywania, w ramach âzielonej faliâ. Z drugiej strony, system ten gwarantuje, że przy zmianie światła na zielone samochody już będą znajdować się w ruchu. To z kolei sprawi, że w interesie wszystkich uczestników ruchu krótka faza światła zielonego zostanie jak najlepiej wykorzystana.
âAsystent pojazdów uprzywilejowanychâ z kolei informuje wszystkich uczestników ruchu o zbliżających się samochodach uprzywilejowanych. Reguluje zmianę świateł, umożliwiając tym samym szybki, a zwłaszcza bezpieczny dla wszystkich przejazd tych pojazdów.
SZUKAJ
OGŁOSZENIA
Redakcja: raklama@autogielda.pl
Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA