zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Piątek, 19 Stycznia 2018, Imieniny obchodzą: Marta, Henryk, Mariusz

ds

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Fot. archiwum;

Fot. archiwum

Jaguar X-Type (od 2001 r.)

Marcin Majski


Niegdyś marka Jaguar słynęła z produkcji limuzyn, o których posiadaniu marzyło wielu z nas. Auta rozpoznawalne były już z daleka, dzięki charakterystycznym przednim reflektorom i pięknym emblemacie przedstawiającym jaguara w skoku

Niestety w latach 80-tych firma Jaguar popadła w poważne tarapaty finansowe i w 1989 r. została przejęta przez spółkę Ford Motor Company. Opinie co do tego zabiegu były podzielone. Dla jednych marka straciła indywidualność i renomę, inni z kolei uważali, że zastrzyk finansowy, jaki otrzymał Jaguar, pozytywnie wpłynął na zaawansowanie technologiczne modeli producenta. Zmieniła się też ogólna polityka firmy. Lwią część produkcji firmy z Coventry stanowiły różne odmiany modelu XJ. Była to duża luksusowa limuzyna. Drugorzędne znaczenie miały modele sportowe jak np. XK. Niestety, coraz większa konkurencja i słabe wyniki sprzedaży zmusiły Forda do podjęcia decyzji, że w rodzinie modeli Jaguara pojawi się przedstawiciel w klasie średniej.

X-Type bazuje na płycie podłogowej Forda Mondeo. Mimo długości 4,67 m samochód, jak na brytyjskiego producenta, jest mały. Jest też większy od swoich największych konkurentów BMW serii 3, Audi A4 i Mercedesa klasy C. Niestety, większy z zewnątrz, nie oznacza większego w wewnątrz. Ilość miejsca w środku jest porównywalna z konkurencją. Równie porównywalna jest pojemność bagażnika - 452 l. Jeśli komuś to nie wystarcza, może rozłożyć tylną kanapę, dostępny był też rękaw na narty. Dobrym pomysłem w bagażniku jest wysuwana szuflada, w której możemy umieścić drobiazgi. Wcześniej na próżno można było szukać takich udogodnień w modelach Jaguara. Zadbano nawet o takie praktyczne dodatki jak haczyk do powieszenia torebki. Wprowadzono też poziomy wyposażeniowe: Entry, High, Sport. Już w Entry mieliśmy 6 poduszek powietrznych (w tym dwie kurtyny), wszelkie elektryczne dodatki i ręczną klimatyzację. High bogatsza była o tempomat, multimedialną kierownicę, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy i skórzaną tapicerkę. Wersję Sport można rozpoznać już z zewnątrz po braku chromowanych listew na krawędziach drzwi, atrapie chłodnicy i zderzakach. Dołożono tam m.in. sportowe zawieszenie i sportowe fotele.

W ofercie silnikowej znalazły się trzy sześciocylindrowe silniki po raz pierwszy raz w historii firmy montowane poprzecznie. Najsłabszą z nich była dwulitrowa o mocy 156 KM, później mocniejsza 2,5 196 KM i najmocniejsza 3,0 o mocy 231 KM. Optymalnym z tych trzech silników, wydaje się być motor 2,5. Zapewnia przyzwoite osiągi (8,3 s do 100 km/h i prędkość maksymalna 224 km/h), jest lepiej wyciszony niż wersja 3,0 i zadowala się średnio 9,6 l/100 km. Przez pierwsze dwa lata produkcji wszystkie wersje wyposażone były w stały napęd na cztery koła. Napęd przenoszony jest przez centralny mechanizm różnicowy, sprzęgło wiskotyczne, z tym że 40 proc. momentu obrotowego przekazywane jest na tylną oś, a 60 prox. na przednią. Od 2003 r. oferowana była nowa wersja silnikowa z napędem tylko na przednie koła. I tu znów zaskoczenie. Ową wersją był X-Type wyposażony w silnik wysokoprężny 2.0 150 KM. Dwa lata później dołączył kolejny diesel, tym razem o poj. 2.2 l i mocy 155 KM. W 2004 r. pojawiła się odmiana kombi X-Type’a i było to pierwsze kombi w historii Jaguara.

Niestety, nie jest to już prawdziwy Jaguar i eksploatując X-Type’a widać wyraźny wpływ Forda. Przy bardzo wysokich lub niskich temperaturach większość plastików wewnątrz po prostu trzeszczy. Skrzypieć lubi również schowek, w większości aut użytkownicy uskarżali się na szybko pękającą skórę na dźwigni hamulca ręcznego. Ponadto niedomagają moduł automatycznego sterowania nawiewem, przepływomierz, rozszczelnia się układ dolotowy silnika. Rzadziej zawodzą pompa wspomagania kierownicy i pompa układu chłodzenia. Ceny części zamiennych mogą trochę przerażać, zwłaszcza dotyczy to sprzęgła: klocki hamulcowe 173 zł, tarcza hamulcowa 197 zł, amortyzator przedni 662 zł, tylny 613 zł, sprzęgło kompletne 1808 zł. Ceny używanych X-Type’ów rozpoczynają się już od 22-23 tys. zł.

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 18 000,00 PLN

data: 2018-01-19

cena: 57 900,00 PLN

data: 2018-01-19

cena: 79 999,00 PLN

data: 2018-01-18

cena: 300,00 PLN

data: 2018-01-18

cena: 15 990,00 PLN

data: 2018-01-17

cena: 8 800,00 PLN

data: 2018-01-13

cena: 60 000,00 PLN

data: 2018-01-04

cena: 23 000,00 PLN

data: 2018-01-01


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA